Heb je een vraag?

Stel hem hier

Kunnen wij u helpen?

Wij zijn bereikbaar via:

  • 0172-614550
  • info@domburgvandepanne.nl
Wilt u liever dat wij bellen?

Of stel hieronder uw vraag:

Al 130 jaar vertrouwd (1883-2013)

DomburgvandePanne Financieel Adviseurs voor alle zekerheid!

DomburgvandePanne Financieel Adviseurs is al meer dan 130 jaar een begrip in Bodegraven en omgeving. Wat ooit als familiebedrijf begon, is uitgegroeid tot een mooi verzekeringskantoor. Lees hieronder hoe het ruim 130 jaar geleden begon!

Op de eerste etage van het pand van DomburgvandePanne Financieel Adviseurs staat een vitrine. Er ligt een gezinskaart in, gedateerd 7 oktober 1883, op naam van Teunis Domburg. Hij, toen nog jongeman van 21 jaar oud, zag in het verkopen van begrafenisverzekeringen een goede aanvulling op zijn nering. Wellicht vanuit de gedachte ‘goed voorbeeld doet goed volgen’ verkocht hij zijn eerste polis aan zichzelf. Mocht hij komen te overlijden, dan kregen zijn naasten vijftig gulden om zijn begrafenis te betalen. Teunis Domburgs eerste stap in wat nu als de verzekeringsbranche bekend staat, is een peildatum. Zijn begrafenispolissen - en later ook brandverzekeringen - zijn de basis geweest van wat we nu, honderddertig jaar later, kennen als Domburgvander Panne Financieel Adviseurs.

Op de bromfiets

Teunis Domburg was koopman en verdiende zijn geld met het aan de man brengen van manufacturen en homeopathische geneesmiddelen. Het leverde hem in Bodegraven de bijnaam dokter Domburg op. ,,Maar hij verkocht ook naaimachines,’’ weet Elsbeth Domburg te vertellen. Ze is sinds 2001 in de zaak en voert samen met Edwin van de Panne, die het bedrijf in 2006 overnam, de dagelijks leiding. Elsbeth is de dochter van Jaap Domburg, die het bedrijf groot maakte.

Hij nam twee jaar geleden afscheid, maar schuift even aan om de geschiedenis van het bedrijf uit de doeken te doen. ,,Mijn grootvader had vier zonen: Piet, Klaas, Cor en mijn vader Teunis-Willem. Alleen de jongste twee waren geïnteresseerd in het voortzetten van de zaak. Toen mijn grootvader stopte, werd de zaak verdeeld tussen oom Cor en mijn vader. Ze gingen ieder hun eigen weg, maar omdat met de verkoop van verzekeringen alleen de schoorsteen niet kon blijven roken, bleef mijn vader ook homeopathische geneesmiddelen en naaimachines verkopen. Er staat er nog eentje, als symbool, naast de vitrine.’’

In 1966 kwam Jaap in de zaak. Tot zijn taken behoorde onder meer het innen van de premies. Dat ging handje contantje, want van geld overmaken via bank of giro was in die tijd nog geen sprake. Door weer en wind ging Jaap op zijn bromfiets wekelijks, later maandelijks, naar de klant. Een behoorlijk arbeidsintensief klusje, maar je bouwde er wel een band met de klant mee op. ,,En nieuwe polissen, want je zag dat er een baby geboren was waardoor je een begrafenispolis ter sprake kon brengen. Of je zag dat huis verbouwd was en dat betekende dat de hoogte van het te verzekeren bedrag bij brand moest worden aangepast. Maar ook de verkoop van naaimachines, en dan met name de reparaties, zorgde dat je bij de mensen over de vloer kwam. Zo ontstond bijna als vanzelf, klantenbinding. Je kende elkaar. We zijn nu een halve eeuw verder, maar dat persoonlijke contact is nog steeds een van de pijlers van ons bedrijf.’’

Nieuw tijdperk

Het bedrijf verhuisde in 1971 van de Buitenkerk naar de Oranjelaan, waar Jaap samen met zijn vrouw Gerrie en hun in hetzelfde jaar geboren oudste dochter Elsbeth woonden. De garage was omgebouwd tot kantoor. ,,Pas midden jaren zeventig werden de premies giraal of bancair overgemaakt, maar dat ging niet zo eenvoudig als nu. Mijn vrouw Gerrie had er een behoorlijke klus aan. De gegevens van onze klanten stonden op ponskaarten, maar die moesten wel up-to-date zijn. Elke maand moest Gerrie alle kaarten controleren en bijwerken en als er nieuwe verzekeringen waren afgesloten weer nieuwe ponskaarten aanmaken.’’

Het bedrijf groeide de garage uit. Vader Teunis-Willem ging uit de zaak en ging elders wonen, waardoor het ouderlijk huis aan de Buitenkerk leeg kwam te staan. De benedenverdieping werd ingericht als kantoor, maar vijf jaar later, in 1980, volgde opnieuw een verhuizing. ,,Dat kan ik me nog goed herinneren,’’ lacht Elsbeth. ,, Ik mocht de officiële openingshandeling verrichten. Ik zie me nog staan. In mijn mooiste jurk en glimmend zwarte lakschoentjes mocht ik het lint door knippen. Opa hield mijn hand vast.’’

In de jaren die volgden kwam het assurantiekantoor onder Jaaps leiding tot grote bloei. Zelf noemt hij de stijgende welvaart als belangrijke motor. Toch zal, omdat in de financiële wereld vertrouwen onontbeerlijk is, het feit dat de naam Domburg en Bodegraven al vele generaties met elkaar verbonden zijn, daar zeker toe hebben bijgedragen. In 2001 kwam Elsbeth in de zaak. Na haar studie kwam ze in de kweekvijver van AMEV terecht. ,,Ik behaalde daar mijn assurantiediploma’s en heb er veel ervaring opgedaan, maar toen er een vacature binnen Domburg was, stapte ik toch over. Bij AMEV werkte ik op de afdeling levensverzekeringen. Domburg betekende meer variatie én, dat was voor mij het belangrijkst: meer klantcontact. Overigens heeft mijn vader als werkgever nooit tot fricties geleid. Op de zaak was hij Jaap en privé gewoon papa.’’

Een stapje terug

Op een gegeven moment vond Jaap het verstandig een stap terug te zetten. Er was inmiddels zoveel bedrijvigheid, dat de taken te veel waren voor één paar schouders. ,,Ik zag geen heil in een samenwerking met een compagnon, hoewel ik dat wel heb overwogen. Het is een familiebedrijf, dus peilde ik ook mijn drie dochters. Maar Elsbeth, Kristianne en Erica zagen voor zichzelf een andere toekomst. Ook Elsbeth, alhoewel zij toen al werkzaam was in het bedrijf. Maar op dat moment was voor haar de combinatie van haar prille moederschap met de zware taak van directeur/eigenaar onverenigbaar.’’

,,En toen kwam ik in beeld,’’ lacht Edwin van de Panne. ,,Ik werkte als inspecteur bij een verzekeringsmaatschappij en kwam als zodanig vaak op kantoor. Ik had al vaker aangegeven dat als er een plekje vrij zou komen bij Domburg, ik daar graag invulling aan wilde geven.’’

Overname

In 2006 nam Edwin het bedrijf over en werd de naam Van de Panne toegevoegd aan Domburg. Een jaar later werd het dienstenpakket uitgebreid met een aanstelling van de Regiobank. Edwin: ,,Onze klanten kunnen nu ook met al hun bankzaken bij ons terecht, zowel particulier als zakelijk. De persoonlijk aandacht, zo kenmerkend voor Domburg van de Panne, bieden wij ook als Regiobank. Wij kennen onze klanten bij naam.’’

Jaap Domburg: ,,Edwin, Elsbeth en ik hebben nog vijf jaar samengewerkt. In 2011 trok ik me terug. Zo af en toe laat ik mijn neus nog wel eens zien, hoor. Maar niet zoals mijn vader, die na zijn afscheid dagelijks op de zaak kwam. Al was het maar om de post te checken. Nee, het is nu tijd voor Gerrie en mij. Daar genieten we samen van. Maar dat Domburg, nu aangevuld met Van de Panne, nog steeds zo’n gedegen naam is in Bodegraven, doet me deugt. Zoals ik het ook altijd leuk vind als ik in ons dorp met warmte begroet word door onze klanten.’’

Lees